Friday, December 6, 2013

Citer Tak Best

03/12/2013..

Checkup lagi..
Kali ni x bpe best
Hb turun 10.9, tau da nape..ade mase2 x mkn obimin..huhu
Berat naik 2.9kg, melebihi had yg dibenarkan, 2kg..haha
So, skang berat da jadi 47kg..
ape ade hal, bru 47, lum 50 lagi..
Ayat penyedap ati sendiri..hemo3

Da siap check up kt KK, memandangkan awal slagi nk msuk ofis semula,
aku ngan asben g wat scan baby kt klnik famili (klinik yg same mase gie 1st scan aritu)
Kali ni, doc nye laen,lagi muda, tdg labuh,tgk muke x mcm da kawen pun..

Doc ckp,baby da x songsang..alhamdulillah..
Jantung baby sihat..alhamdulillah,.
Close up sket kt muke die, xde sumbing2 kt bibir..alhamdulillah


 Berat baby dlm 1kg lbh2 sket, normal bg kandungan 7bln..alhamdulillah
Haa..bile tgk muke, hdg mcm maknye, bibir mcm ayahnye..
Pipi tembam mcm mak je..hoho..
Tp bile nk konpemkan gender, doc ckp..
"X nmpk mcm baby boy pun.."
Errkkk..aku sengih je, ayahnye da wat muke..
Perbezaan harapan di situ ye puan2..

Then, dok close up kat uri..
Emm, uri still kt bwh mcm 1st scan aritu
Kali ni, abis ditutupnye sume bukaan yg pttnye laluan utk baby kuar..
Istilah sains nye ialah 'Placenta Previa' (PP) (Type IV)
Lau x ley nk imagine, lbh krg mcm ni la jadinye..


Mcm mane baby nk kua lau da situasi mcm ni??

Memandangkan aku da masuk 29wks, so, most of ibu2 yg mengalami mslh mcm ni akan mjalani pembedahan caeseran..X boleh bersalin normal..Tp, doc  x bagi kate putus lagi, katenye tgu ape doc kt KK gtau..nti scan lgskali kt KK (17hb ni), refer pd die pulak..If situasi x berubah, maknenye kne admit wad awal..sbb kne pantau, x mau bleeding, nti bahaya kat ibu & anak..angah aku ade gtau, ade yg kne admit wad mase 8bln kandungan lagi, berkampung la kat spital tue sampai ade tnda2 nk bersalin..Ujian Allah beri, aku redha, moga masih sempat diri ini berikhtiar ape yg patut..


Mengikut google, kalau Type IV ni mmg bahaya sgt..tp utk yg 1st time, risiko 5%..laenla if da pnh dibedah b4 nie..Doakan aku ye korang, moga blh bersalin cara normal..kalau pun terpaksa operate, mohon semuanye dipermudahkan..

Mcm ni la agaknye if baby kua melalui pembedahan..huhu..
Sian baby..aku lak da terase sakit dan seksanye selepas bersalin nanti..
Luka pembedahan mesti susah nk sembuh..
Moga aku kuat, moga baby pun kuat, moga suami aku pun kuat menghadapi ujian ini..
Aaminn...


No comments:

Post a Comment

Salam awak..dah abis bace? tak nak tinggal komen ke?
Atau LIKE saje..mekasehh..

This Blog is Protected. Copyright 2013 © Design By NOTAKAKICUTE